Filip 1,4-6.8-11
Terribilis Christi Adventus Manuskripts no Vācijas,1583 Hercoga Antona Ulriha muzejs, Braunšveiga |
Modrības stāja apvieno sevī dzīvi pasaulē, iesaistīšanos pasaules lietās un Kunga gaidīšana, tā, lai “lai šīs dzīves rūpes mums netraucētu iet pretī Pestītājam” (Otrā Adventa svētdienas kolekte) un “mēs šai pasaulē mācītos dzīvot pēc tava prāta un meklēt vispirms debesu valstību” (Otrā Adventa svētdienas komūnijas lūgšana). Baznīca mūs aicina uz apzinātu, atklātu un kritisku attiecību veidošanu ar laiku, lai tajā notiku tikšanās ar vērtībām, kas ļauj mums jau šajā pasaulē pieredzēt nākotnes godību. Advents ir kristīgās dzīves modelis, kurā kustība, meklēšana un rūpes pārvar vienaldzību, vēsumu un pasivitāti.
Pāvils parasti uzsāka savas vēstules ar pateicību un lūgšanu, un šīs svētdienas otrajā lasījumā no vēstules filipiešiem viņš ir bezgala priecīgs par filipiešu uzticību. Viņa pateicība filipiešiem paceļas pie Dieva kopā ar aizlūgumiem par viņu garīgo izaugsmi. Pāvils bija pārliecināts, ka viņa lasītāju dzīves beigas atbildīs viņu sākumam, kas sakņojas kristībā. Viņš veidoja dialogu starp tagadni un nākotni, kas padara Adventu par tik auglīgu laiku dziļām pārdomām. No vienas puses, viņš pievērš mūsu uzmanību gaidāmajai Jēzus Kristus dienai, kas izsaka vārda advents nozīmi - atnākšana. No otras puses, tas mums atgādina, ka ir nepieciešama izpratne un izšķirtspēja, lai mēs varētu noteikt, kā vislabāk izmantot tagadni, ceļojot uz šo dienu.
Dialoga priekšplānā starp tagadni un nākotni izvirzās paša Pāvila dzīves apstākļi, jo pats atradās cietumā. Viņa ieslodzījuma neparedzamība radīja Pāvilam ļoti reālu nāves iespēju, tomēr viņš nebaidās no nāves. Viņš uzsvēta, ka dzīvot viņam nozīmē iespēju strādāt Kristus labā, bet mirt nozīmēja, ka viņš būs kopā ar Kristu. Ceļš no tagadnes uz nākotni nav taisna līnija, bet gan dzīve piepildīta ar negaidītiem pavērsieniem. Kā liecina pats Pāvils, šajā ceļā mūs nepasargā mūsu labie darbi, strādīgums, izglītība, stāvoklis sabiedrībā un citi nodrošinājumi, taču neskatoties uz to, mēs varam atrast izturību, lai saglabātu savu ticību Kristum. Izturība Pāvilam ļāva ceļot uz nākotni, bet ne tikai tas, bet arī paša Kristus uzticība, kurš “ir mani ieguvis” (Filip 3,12) un arī filipiešu uzticība, kuri patur apustuli savās sirdīs.
Bibliskajā ticībā Dieva klātbūtne atklājas kopienas ietvaros un nevis ģeogrāviskā vietā. Svētceļojošai Baznīcai Kristus “ir jauns, dzīvs ceļš” (Ebr 10,20), kurš “par mums iegāja pirmais” (Ebr 6,20) un mūs apsteidz ceļā, un tāpēc mēs nevaram atpūsties pusceļā. Pāvils savā vēstulē filipiešiem atgādina draudzei ceļa īstenību. Franciskāniskajā tradīcija “ceļa” motīvam ir liela nozīme, jo aiz šī jēdziena slēpjas liela garīgā pasaule, kuras aprakstīšanai tika lietoti garīgajā literatūrā dažādi jēdzieni. Sv. Bonaventura lietoja vārdus “ascensus” (kāpšana, pacelšanās vai augšupkāpšana), “via” (ceļš), “itinerarium” (ceļojuma apraksts) un “iter” (ceļš, ceļojums, iešana). Jēdziens “ascensus” tiek lietot vārda askēzes kontekstā un pateicoties franciskānismam askēzes jēdziens pieredzēja dziļas izmaiņas salīdzinot ar tuksnešu tēvu, anahorētu vai benediktīnieši kopienu tradīciju. Tā vairs nav askēze ārpus pasaules un no pasaules, ne nodalīšanās vai pasaules nicināšana, bet askēze pasaulē un ar pasauli, kura ir laba un skaista (sv. Asīzes Franciska Saules dziesma).
br. Jānis Savickis OFMCap
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru