Lapas

11.19.2024

Atkl 1,5-8, Kristus, visas pasaules Karaļa svētki, B

Atkl 1, 5-8

Kristus ar svētajiem, manuskripts no Nīderlandes 1474-1480
24. novembra svētdienā Baznīca svin Kristus, visas pasaules Karaļa svētkus un šogad kā otrais lasījums Dieva vārda liturģijā ir fragments no Jāņa Atklāsmes grāmatas sākuma. Šī vienīgā apokaliptiskā Jaunās Derības grāmata neapcer kosmiskos notikumus, bet skaidro vēsturskos notikumus un ticīgo attiecības ar Dievu Jēzū Kristū. Apokaliptiskās grāmatas tēlainā veidā attēlo pestīšanas drāmu konkrētu cilvēku dzīvēs un vēstures griežos, kuros Dievs ir vēstures Kungs. Jēzus Kristus uzveic ļaunuma spēkus un debesu Jeruzalemes liturģijā tiek svinēta šī uzvara, bet zemes Baznīca, kas pieredz grūtības un vajāšanas, var atrast mierinājumu un cerību apziņā, ka var pieredzēt garīgo vienotību ar triumfējošo debesu Baznīcu.

Šajā lasījumā pats Kungs atklājas ar četriem godpilniem tituliem, kas slavē Viņa augšāmcelšanos un šie tituli Bībelē attiecas tikai uz Dievu, bet šajā grāmatā atklāj arī Jēzus Kristus dievišķību. Pirmais no tiem ir “Es esmu” (Atkl 1,8), kas Jāņa Evaņģēlijā atsaucas uz Izceļošanas grāmatas vietu, kur Mozus pie degošā krūma pieredzēja Dieva atklāsmi un noslēpumaino būtību: “Es esmu, kas es esmu” (Izc 3,14).Otrs tituls sastāv no pirmā un pēdējā grieķu alfabēta burta - Alfa un Omega. Dievs aptver un piepilda ar jēgu visus burtus, vārdus un teikums cilvēka dzīvē. Lieldienu nakts liturģijā, kad jaunā uguns ir svētīta, Lieldienu svecē iezīmē šos burtus krusta augšā un apakšā, un tekošo gadu un saka: “Kristus vakar un šodien. Sākums un Beigas. Alfa un Omega. Viņam pieder laiks un mūžība. Viņam gods un valdīšana visos mūžu mūžos. Amen.” Grieķu burts Alfa izsaka sākuma jēdzienu, bet Omega “visu pilnību pilnība” (Pistis Sophia V, 136) Trešais tituls “kas ir un kas bija, un kas nāks” aptver tagadni, pagātni un nākotni. Tādā veidā autors grib atgādināt, ka Dievs ir visas vēstures Kungs un pārsniedz laiku, aptver to un pārsniedz. Ceturtais tituls ir “Visvarenais” jeb grieķiski “Pantokrator”, valdošais pār visiem.

Lai šos titulus un to nozīmi saprastu ir patiesi jātic Jēzus Kristus nāves un augšāmcelšanās notikumam. Neticīgais nevar saprast šo grāmatu. Ebreju Bībelē Dieva uzvara vēl ir nākotnē, bet evaņģēlistam Jānim un kristiešiem uzvara jau ir notikusi, un Kristus nāve un augšāmcelšanās pestīšanas laiku sākums. Jāņa Atklāsmes grāmata ir pēdējā Bībeles grāmata un ir pilna ar tēliem un simboliem, kas ņemti no pagātnes un Vēcās Derības bibliskās tradīcijas, lai lasītājos modinātu cerību. Šo grāmatu lasām arī liturģiskā gada beigās, lai uzlūkotu Kristu, pasaules valdnieku, kurš ir mīlošs pestītājs un glābj mūs no grēkiem.

br. Jānis Savickis OFMCap

Nav komentāru: